Sedan Coronans inträde har antalet nya företag snittat 6 600 per månad. Nu pekar siffror mot att september månad kommer att uppgå till hela 8 500. Detta är siffror från Nyföretagsamhet.
Nyföretagsamhet startades årsskiftet 2019/2020 på ett initiativ tillsammans med Småföretagarnas a-kassa, Payson, Red Flag, Eniro, Dicopay, DB Schenker, Creditsafe, Hallon, Marginalen bank och Loopia. Idag har även Peugeot, Wrebit, Qred, Nordic Finance, Scrive, IKEA, Elgiganten, United Spaces och Telia anslutit sig.
Intresset från medverkande företag har varit betydande. Vi har förstått att vi gör någonting bra för samhället och det är många som vill vara med, berättar Johan Sandwall, VD på Ny Media och ansvarig för Nyföretagsamhet.
Samtliga nya företagare i Sverige får idag ett exemplar av Nyföretagsamhets tidning. Vitsen är att partnerföretag, som bidrar med förstklassig information om sina respektive områden, ska hjälpa företagare att ta bättre beslut inom områden där de själva inte har kunskap sedan tidigare. Det ger nya företagare möjlighet att snabbt få expertkunskap, sammanfattat.
Vi uppfattar att många som på senare tid har blivit företagare har kastats in i företagandet efter att ha blivit uppsagda eller är oroade för sina nuvarande anställningar. Man kan ha haft en idé under en tid men inte haft tid eller möjlighet att göra den till verklighet. Nu kom ett extraordinärt tillfälle för att förverkliga sin idé och det är många som har tagit chansen. Förutom sin kärnidé behöver man även ha koll på bokföring, juridik, marknadsföring och mycket annat runtomkring. Där vill vi vara med och underlätta, fortsätter Johan Sandwall.
Nyföretagsamhet har i år nått, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr, över 100 000 företagare. Förutom att tidningen skickas till nya företagare finns den idag att köpa på Bokus och hos flertalet lokala tidningsförsäljare. Även webben har vuxit sig stark på kort tid, till idag över 10 000 besökare i månaden och ökande. Nyföretagsamhet är idag i diskussioner med bland annat Tidsam och Readly för att nå ännu fler.
Bakom initiativet står Patric Björn och Johan Sandwall. De har bakgrund från media, affärsinformation och företagande.
Många tror att tidningsbranschen är döende, men framväxten av nischtidningar är betydande. Vi såg ett behov och marknaden har svarat väldigt positivt på vårt initiativ, säger Patric Björn, försäljningsansvarig.
Pressbilder: https://drive.google.com/drive/folders/1mu0mex-kwoVkDA9FlF6L8ZUf_C-fmDpj?usp=sharing